Maailman ensimmäiset moottoriurheilukilpailut järjestettiin jo 1800-luvun loppupuolella Ranskassa, Pariisissa. Silloin samassa kisassa kilpailivat niin autot kuin moottoripyörätkin. Tuon aikakauden jälkeen moottoriajoneuvot ovat kehittyneet huimasti ja myös moottoriurheilu Suomessa on muuttunut aivan toisenlaiseksi. Tässä artikkelissa esittelemme moottoriurheilun historiaa ja nykytilaa.
Moottoriurheilun historiaa ja nykypäivää
Nykyään kilpaillaan kaikilla mahdollisilla moottorilla liikkuvilla välineillä niin maalla, vedessä kuin ilmassakin. Tämän lisäksi kaikille kilpailuvälinetyypeille on vielä olemassa eri sarjoja ja luokkia, erilaisia yksittäisiä tai osakilpailuista koostuvia kisoja. Ja mikä parasta, lähes mistä tahansa kilpailusta, osakilpailusta tai jopa harjoitusajosta voi jokainen meistä lyödä vetoa ja lisätä niiden jännittävyyttä.
Suomessa on pitkään ollut vahva moottoriurheilukulttuuri. Esimerkiksi rallia voi Suomessa harrastaa monella eri tasolla ja eri luokissa. Kisoja ajetaan kesät talvet eri puolilla maata.
Suomesta on lähtöisin useita moottoriurheilun suuria tähtiä, jotka ovat niittäneet mainetta niin kotimaassa kuin myös eri puolilla maailmaa. Suomalaiset moottoriurheilijat ovat tehneet Suomea tunnetuksi maailmalla, ja myös vetäneet turisteja Suomeen katsomaan kilpailuja.
Vedonlyönti ja Siirto kasino mukana moottoriurheilussa
Useimmat markkinoilta löytyvät nettikasinot tunnetaan nykyisin myös nimellä siirto casino, koska ne tarjoavat myös suomalaisen Siirto-maksutavan talletusten ja nostojen tekemiseen. Autourheiluun on olemassa todella monia eri kohteita, ja niissä kannattaakin etenkin aluksi käyttää kasinolta saatuja bonuksia. Tämä johtuu siitä, että alussa saatat olla pelaajana hieman epävarma ja kaipaat jonkinlaista henkistä tukea. Sitä on saatavilla juuri talletusbonuksen muodossa. Kun käytät kasinon antamaa rahaa vetoihin, ei sinulla ole siinä vaiheessa lainkaan oman rahan häviämisen riskiä.
Tästä syystä kannattaakin jopa metsästää sopivia tarjouksia nettikasinoilta ennen vetojen asettamista. Ensi kerralla, kun mielesi tekee astella Veikkauksen pisteelle tai siirtyä sen hallinnoimalle nettikasinolle, avarra maailmaasi ja kokeile jotakin ulkomaista nettikasinoa – niissä kun näitä tarjouksia, kuten talletusbonuksia, on useimmiten juuri tarjolla.
Moottoriurheilumuseo Suomeen
Vuonna 1993 Suomeen perustettiin Moottoriurheilumuseoyhdistys, jonka hankkeena oli perustaa moottoriurheilusta kertova museo. Hankkeen taustavoimiksi liittyivät muun muassa Autoliitto, Suomen Moottoriliitto ja Suomen Urheilumuseosäätiö. Kun tiloja uudelle museolle etsittiin, huomattiin että Automuseosäätiöllä olisi hyvät tilat valmiiksi katsottuna. Neuvottelujen jälkeen Moottoriurheilumuseoyhdistys yhdistyi Automuseosäätiöön ja yhteistyö museon tiimoilta saattoi alkaa.
Toukokuussa 2000 Helsinkiin avattu Auto- ja moottoriurheilumuseo kertoi suomalaisen moottoriurheilun historiasta, kulta-ajoista ja suomalaisista suurnimistä. Se kuvasi hyvin miten moottoriurheilu on vuosien varrella kehittynyt yhdeksi niistä lajeista, joista Suomi nykyisin maailmalla tunnetaan. Museo ei ollut kuitenkaan pitkäikäinen sillä se jouduttiin sulkemaan melko pian avaamisensa jälkeen. Kuitenkin suomalaisten kiinnostus moottoriurheilua kohtaan säilyy. Voihan olla, että tulevaisuudessa tarve uudelle moottoriurheiluun keskittyneelle museolle taas löytyy. Onhan meillä kuitenkin pitkä perinne ja paljon kerrottavaa tältä urheilun alueelta.
Moottoriurheilun historiaa elävöittävät suuret suomalaiset kuskit
Vuosien mittaan Suomesta on noussut koko maailman tietoisuuteen hienoja urheilusuuruuksia myös moottoriurheilun maailmasta. Näistä urheilun sankareista tutustumme tämän sivuston artikkeleissa kahteen legendaariseen ralliautoilijaan sekä yhteen endurokuljettajaan. Juha Kankkunen, Timo Salonen ja Kari Tiainen ovat kaikki jättäneet jälkensä Suomen urheiluhistoriaan ja tulleet kuuluisiksi myös ulkomailla. Heidän hienot uransa ja upea esimerkkinsä tuleville sukupolville ovat pitäneet heidät koko Suomen kansan sankareina. Etenkin miesten sitkeys, kova voitontahto ja luja työmoraali ovat ominaisuuksia, joiden vuoksi he ovat hyviä esikuvia niin moottoriurheilumaailmasta nouseville uusille lupauksille kuin kaikille muillekin nuorille.
Nelinkertainen rallin maailmanmestari Juha Kankkunen on muiden rallisuuruuksien tavoin tehnyt suomalaista moottoriurheilua tunnetuksi maailmalla. Hänen ilmiömäinen kehityksensä yhdeksi Suomen ja koko maailman autourheilun suurimmaksi tähdeksi on kiinnostanut ihmisiä.
Kankkunen on vetänyt vuosien ajan paljon rallikansaa kisapaikoille kannustamaan häntä voittoihin yhä uudestaan ja uudestaan. Kankkusen julkituoma yksityiselämän nurjempi puoli on inhimillistänyt kuvaamme tästä rallisuuruudesta, mutta myös toiminut inspiraation ja kannustuksen lähteenä kaikille muille raittiuden kanssa kamppaileville.
Timo Salonen on rallikuski, joka on jäänyt suomalaisten mieliin etenkin omantakeisella ilmeellään sekä rennolla ja vähän huumorintajuisellakin otteellaan urheiluun, mutta myös itseensä ja elämään ylipäätään. Kilpailut hän on silti aina ottanut tosissaan. Salonen onkin voittanut yhteensä 11 WRC rallin osakilpailua saavuttaen vuonna 1985 upeasti maailmanmestaruuden. Päätettyään uransa MM-rallien parissa Salonen kilpaili vielä aavikkoralleissa. Sittemmin Salonen on asunut vaimoineen Espanjassa etätöitä tehden.
Kari Tiainen on mahtavan uran tehnyt suomalainen enduroajaja. Tiainen on urallaan kokenut useita loukkaantumisia ja nähnyt myös kilpakumppaniensa joutuvan onnettomuuksiin. Silti mies on kerta toisensa jälkeen noussut pyöränsä selkään ja näyttänyt mistä suomalaisen moottoriurheilijan sisu on tehty. Tiainen on voittanut mahtavat 11 MM-osakilpailua ja seitsemän maailmanmestaruutta. Tiainen on osannut myös kiteyttää osaamisensa moottoriurheiluharrastuksen saralla ja tehdä siitä kilpauransa päätyttyä uuden uran, nyt yrittäjänä.
Jännitystä kisaan
Moottoriurheilun seuraaja voi lisätä myös hieman omaa jännitystään. Urheiluvedonlyönti onkin jo pitkään ollut osana miltei kaikkien lajien urheilukulttuuria. Se on toki muuttunut paljon, etenkin viime vuosien digitalisaation myötä. Nykyään vedonlyöntimahdollisuudet tavoittavat entistä laajemman ja monipuolisemman yleisön. Enää esimerkiksi rallikisoista eivät lyö vetoa vain miehet lippalakeissaan.
Nykyään ihan yhtä hyvin kotona työtä tekevä perheenäiti voi lastenhoidon lomassa laittaa puhelimellaan pienen betsin WRC -osakilpailuun ja jäädä seuraamaan kisaa lasten nukkuessa. Vedonlyönti kehittyy myös edelleen kaiken aikaa. Ja vaikka emme tiedä, millä tavoin sitä tulevaisuudessa harrastetaan, varmaa on, että vetoa lyödään silloinkin.